Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 16. února 2011

Nová podání:
* Stížnost na MFDNES – příloha Severní Čechy.

Stěžuje si vedoucí oddělení tiskových informací Krajského úřadu Ústeckého kraje. Materiál k projednání převzal kol. Musil a zjistí podrobnosti.

Řešená podání:
* Stížnost Jiřího Cysaře na iDNES

„Touto cestou podávám stížnost pro porušení etiky ze strany MF Dnes - jelikož bez mého vědomí otiskli tento článek a v článku uvedli jako majitele Stanislava Cysaře a zároveň uvedli i odkaz na pronájem nemovitosti. V čase otisknutí jsem svou 1/4 prodával a dále prodávám a článek mě poškodil. Redakce nereagovala na moje výtky.“ Článek a fotografie vyšel 4. července 2010. Přišlo vyjádření MFDNES, ze kterého vyjímáme: „Článek o vile Adolfa Loose neobsahoval žádné nepravdivé informace, redakce uveřejnila to, co jí sdělil Stanislav Cysař, který také článek odsouhlasil“. 
KPE chápe, že jde o rodinný spor, nicméně nespadá do její kompetence podobné spory řešit. Pokud Jiří Cysař žádá opravu (tzv. právo na odpověď), lze to učinit soudně.


* Stížnost M. Štígla na trutnovinky, kde nebyly zmíněny některé informace z požáru opuštěného domu, kde přebývali bezdomovci.

Komise požádala o vyjádření p. Cajthamla, který o věci psal. Obdržela článek a ještě čeká na vyjádření redaktora ke konkrétní stížnosti.

* Stížnost Pavla Mokrého na článek Stanislava Hraběte z deníku Sport.

Byla dotázána redakce Sportu. Nicméně KPE upozorňuje, že jde o názorový materiál, který navíc vyšel již před dvěma roky (24. září 2009). Předsedkyně KPE požádá řídící výbor SNČR, aby ve stanovách komise mohlo být upraveno, že KPE bude řešit pouze stížnosti týkající se případů ne starších než 12 měsíců.

* Stížnost na redaktora Milana Zlínského z MFD regionální redakce Pardubice.

Jedná se o údajné opakované nedodržování novinářské etiky ze strany regionální redakce MFD Pardubického kraje, která se zabývá problematikou Nasavrcké skládky. Materiál převzal kol. Musil

* Stížnost poslance S. Polčáka na Adama B. Bartoše, který ho požádal o vyjádření pro www.prvnizpravy.cz a pak jeho odpověď použil ve svém publicistickém materiálu.

Komise upozorňuje, že na webu existuje mnoho různých serverů a zdaleka ne všechny lze považovat na zpravodajské nebo žurnalistické. Předsedkyně KPE v tomto duchu napsala poslanci Polčákovi mailem dopis.

Vyřešená podání:
* Stížnost Mgr. Evy Krčmářové na článek Dušana Šrámka Ukradená tiskárna (vyšlo v Reflexu).

Byla dotázána redakce, zda skutečně nedala prostor druhé straně, jak autorka píše. Přišla ještě další stížnost Ing. M. Brenka. 
Mgr. Krčmářová informovala KPE, že došlo k dohodě o narovnání, kterou po podání žaloby o zveřejnění odpovědi uzavřela s vydavatelstvím REFLEX společností RINGIER ČR a.s., časopis otiskl v čísle 40 ročníku 2010 odpověď na článek a omluvu. Autorka stížnosti trvala na projednání podnětu komisí. Jedná se o to, zda autor článku dal nebo nedal prostor k vyjádření druhé straně. Komise konstatuje, že v případě takto kontroverzních textů je třeba dát vždy prostor i druhé straně sporu.
Příští schůze se bude konat 16. března 2011 od 18 hodin na FSV UK, Smetanovo nábřeží 6, místnost č. 108, pokud nebude nutné svolat urgentní zasedání dříve.

Zapsala B. Osvaldová

